Sprawdzian umiejętności – sprawdza predyspozycje do rozwiązywania problemów oraz umiejętności analizy i wykorzystania informacji.
Poniższy plan zajęć został skonstruowany na podstawie doświadczeń wyniesionych z poprzednich egzaminów.
Dzień I
8 godz. dydaktycznych
Sylogizmy
- Rozwiązywanie sylogizmów z dwiema przesłankami metodą diagramów Venna
- Rozwiązywanie sylogizmów z dwiema przesłankami metodą pięciu warunków
- Kwadrat logiczny i jego zastosowanie
- Rozwiązywanie entymematów sylogistycznych (dookreślanie przesłanek)
Dzień II
8 godz. dydaktycznych
Sylogizmy i relacje liczbowe
- Symbolika w zadaniach z relacji logicznych i matematycznych
- Kontekstowe zadania z relacji logicznych i matematycznych
- Rozwiązywanie testów sylogistycznych techniką eliminacji odpowiedzi (z dwiema i trzema przesłankami)
- Rozwiązywanie sylogizmów metodą przewidywania
Dzień III
8 godz. dydaktycznych
Sylogizmy, relacje na zbiorach i prawa logiczne
- Rozwiązywanie tekstowych zadań logicznych wykorzystujących spójniki prawdziwościowe (alternatywa, koniunkcja, implikacja, równoważność)
- Prezentacja metody 0-1 oraz metody praw logicznych na przykładzie zadań z logiki formalnej
- Rozwiązywanie sylogizmów na trzy przesłanki w kontekście metodą przewidywania
- Prezentacja i omówienie zadań z logiki tetycznej*
Dzień IV
8 godz. dydaktycznych
Sylogizmy, relacje i prawa logiczne w kontekście
- Odczytywanie informacji z wykresów, diagramów, tabel
- Rozwiązywanie sylogizmów na trzy przesłanki technikami łączącymi elementy metody 5 warunków, przewidywania i eliminacji
- Rozwiązywanie i analiza zadań na relacje liczbowe z uwzględnieniem kontekstu
- Rozwiązywanie i analiza zadań na relacje między zbiorami
- Rozwiązywanie zadań z rachunku zdań technikami łączącymi elementy metody 0-1 i praw logicznych
Dzień V
16 godz. dydaktycznych
Matryce Ravena
- Tablice Ravena
- Analogie słowne
PROWADZĄCY
JACEK TOMASZEWSKI
Od 5 lat prowadzi kursy z zakresu przygotowania do egzaminu na urzędnika mianowanego (w części umiejętności), szkolenia z zakresu matematycznych modeli wspomagających podejmowanie decyzji (Myślenie analityczne),
Jego wiedza, doświadczenie oraz zaangażowanie są czynnikami, które gwarantują odpowiednie przygotowanie do egzaminu.
ANDRZEJ STĘPNIK
doktor filozofii, wykładowca akademicki, trener z zakresu kompetencji poznawczych, emocjonalnych i społecznych, autor ponad 70 publikacji naukowych i ponad 40 referatów na konferencjach naukowych; od kilku lat uczy logiki, zajmuje się rozwijaniem umiejętności efektywnego myślenia; pomógł wielu osobom w zdaniu egzaminu z umiejętności i uzyskaniu status u urzędnika mianowanego.
AGNIESZKA MARCZAK - CHWAST Psycholog oraz Audytor. W zakresie zainteresowań leży psychometria oraz psychoterapia. Doświadczenie w zakresie szkoleń miękkich oraz zarządzania zasobami ludzkimi. Połączenie wykształcenia psychologa oraz ścisłego umysłu z doświadczeniem pedagogicznym gwarantuje konkretne przygotowanie z zakresu matryc Ravena oraz analogii.